Avfall Norge, som er gjenvinningsbransjens interesseorganisasjon, presenterer en rekke bedrifter om en politisk kampanje før høstens stortingsvalg. Gjennom å vise eksempler på gjenbruk av det som tidligere ble sett på som avfall på nye og bærekraftige måter, ønsker bransjen at dette skal opp og frem i debatten.
– Korte og forklarende videoer som viser hvordan bedriftene jobber blir utover høsten publisert på sosiale medier. Håpet er selvsagt at dette skal skape engasjement og føre til at sirkulærøkonomi, som ett av de viktigste tiltakene for å nå klimamålene, blir et viktig satsningsområde i de neste fire årene for en fremtidig regjering.
Dagens regjering la før sommeren frem sin nasjonale strategi for sirkulær økonomi. EU la frem sin handlingsplan før dette. Nå håper bransjen at planer og strategier skal bli til handling og konkrete tiltak. Bedriftene i kampanjen er alle gode eksempler på at dette allerede er realitet, men det kreves betydelige midler og realpolitikk for at vi skal nå de klimamålene som er satt.
Vi er nå spente på hvilke politiske partier som tar denne utfordringen.